Richard Aertssen, bestuurslid van DeMeter, heette iedereen van harte welkom bij MPG in Amstelveen. Hier waren we te gast voor het event over Apps. Deze avond was niet alleen live op de locatie te volgen maar ook via livestream. 

Per dag kijken we ruim 221 keer op onze mobiel. Dat is vaker dan dat we naar onze partner kijken, aldus Richard. Hoe we ervoor kunnen zorgen dat mensen vaker naar apps kijken en hoe je hoger komt in de app store, werd duidelijk tijdens de vier presentaties. Maar eerst nam Dolly van den Akker, business directeur van MPG Nederland ons mee in de wondere wereld van haar bedrijf. 

Dolly van den Akker
Dolly vertelt dat we op de locatie zijn waar Allerhande wordt gemaakt. Iedere dag zijn er vanaf 10.00 uur culinaire redacteuren bezig met koken, proeven en testen van recepten. Ze proberen op allerlei manieren contact te maken met de klant. 1-op-1-communicatie is daarbij onontbeerlijk. Een gebruiksvriendelijke app kan daarbij niet ontbreken.

Sander Stallinga
Sander is Managing Director bij developmentbureau 4Net. Tijdens een interactieve sessie gaat hij in op vijf belangrijke onderwerpen over de zin en onzin van apps: toegankelijkheid, performance, functionaliteit, kosten en afhankelijkheid. Wanneer heeft het zin te kiezen voor een app. En wanneer is het beter te kiezen voor een mobiele versie van de website. Een goede app gebruik je regelmatig en een slechte app delete je gelijk. Zijn advies: als je een app wilt lanceren of wilt bouwen, vraag je dan altijd af of de gebruikers echt bereid zijn om het icoon toe te voegen? En daarnaast of jouw app voldoende toegevoegde waarde kan bieden qua gebruikerservaring. In zijn presentatie meer over Mobile websites versus apps.

Noortje Smink en Roel Spruit
Noortje is UX designer en Roel iOS developer bij Funda. Zij hebben op 17 oktober een nieuwe app geïntroduceerd naast de bestaande app. Bijzonder daarbij is dat de app nog niet af is en dat weinig mensen geïnformeerd zijn over de livegang. Vorig jaar zijn ze gestart met de ontwikkeling van de nieuwe app. De oude, die in 2010 in gebruik is genomen, voldeed niet meer. De technologie was verouderd en de mogelijkheid ontbrak om pushberichten te versturen en leuke dingen te doen met wearables. In de presentatie lees je meer over waarom Noortje en Roel gekozen hebben om de nieuwe app op deze manier te introduceren?

Tim de Vries
Tim is vijf jaar in dienst bij Oxxio. Momenteel werkt hij als e-marketeer. De Oxxio-app is er voor iedereen. Speciaal ontwikkeld voor klanten maar nu ook voor niet-klanten. De laatste jaren heeft er echt een kanteling van het web naar de app plaatsgevonden. Tim gaat in op de volgende drie onderdelen:

  1. Over Oxxio en de app
  2. Grootste nachtmerrie voor een app-marketeer
  3. Hoe ontwikkel je echt samen met de gebruiker

Zijn advies is om altijd op korte termijn te kijken. Maximaal 2 of 3 releases verder. Vergeet ook de gebruiker niet mee te nemen. Communiceer ook met de gebruiker en wees eerlijk. Durf het aan om feedback te vragen. Is er een probleem wacht dan niet af maar informeer de gebruikers proactief. Dat waardeert de klant. Meer informatie vind je in zijn presentatie.

Jip Samhoud
Jip is medeoprichter van &Samhoud Media en The Virtual Reality Cinema. Hij gaat in op de trends achter de app en neemt iedereen mee in virtual reality. Een boeiende presentatie waarin onder ander een filmpje te zien is waarin zijn oma als eerste testpersoon via haar vr-bril ineens in New York staat. De brillen gaan steeds meer op het consumentenniveau komen. Maar vr staat nog in de kinderschoenen. Jip twijfelt er niet aan dat het meer dan een hype wordt. Ook in ziekenhuizen is vr in gebruik. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een ziek kind toch aanwezig kan zijn bij een verjaardagspartijtje. Verder gaat hij in op het tot stand komen van de AH Dino-app. Hij legt uit hoe je binnen een bestaande actie een nieuw actie kunt creëren. Lees meer over vr en de AH Dino-app in zijn presentatie.

Afsluiting door Richard Aertssen Richard vraagt het publiek om de belangrijkste leerpunten van de presentaties van de sprekers. De antwoorden hierop:

  • Klein beginnen
  • Verdiepen in vr
  • Vr is de toekomst
  • Feedback vragen en gebruiken
  • Mobiele site of app
  • Experimenteren
  • Bouw een goede klantreis

Daarnaast vraagt hij aandacht voor de komende events van DeMeter:

  • Op 22 november Customer Journeys
  • Op 6 december Marketing and Technology van Adformatie, waar DeMeter leden een korting voor krijgen.

Sprekers, sponsoren en MPG heel erg bedankt voor jullie bijdrage aan dit event. Het was een geweldige avond!

Blog geschreven door: Marian Aarts

Deel dit ook op:


De Presentaties

 

Funda – Roel Spruit & Noortje Smink (groot bestand)

 

Deel dit ook op:


De Foto’s

Deel dit ook op: