Afgelopen dinsdag verzamelde een grote groep media fanaten zich voor het volledig uitverkochte ‘We Love Direct Marketing’. Hier kon men zich onder laten dompelen in de wereld van print. PostNL had speciaal voor DeMeter de mailroom opengesteld en in combinatie met een aantal enthousiaste sprekers was dit een uitstekend recept voor een interessante avond.

Op weg naar targeted marketing – Makro

Michel Brakenhoff, hoofd CRM bij Makro, trapte de bal af. In zijn presentatie liet hij zien hoe Makro de stap aan het maken is naar next-gen klantcommunicatie. De Nederlandse tak van Makro doet het graag anders dan de rest, en met goede reden. Hij liet ons mooie voorbeelden zien van de manier waarop Makro dit aanpakt en hoe het proces is verlopen. De ontwikkeling naar ideale communicatie is op dit moment nog in volle gang. Personalisatie is volgens hem de sleutel naar conversie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAmakro 2

Dat Makro een folderpakket heeft wisten we natuurlijk allang, elke 2 weken valt er bij de ondernemers onder ons een pakket met folders op de deurmat. In deze folders staan 400 tot 500 aanbiedingen, vrij veel dus. Voor de klant is het hierdoor soms moeilijk om de artikelen te vinden die bij zijn/haar situatie passen. Reden voor het team van Makro om dit aan te passen.

Met een gepersonaliseerde folder die op de mat valt is het voor bestaande klanten van Makro tegenwoordig een stuk makkelijker om aanbiedingen te vinden. Door het klantenpas-systeem is het voor Makro mogelijk om de aankopen die in het verleden gedaan zijn in te zien. Heeft men in het verleden bijvoorbeeld veel bier gekocht dan zal een eventuele aanbieding met bier op de voorpagina van de folder getoond worden. Dit heeft een aantal pluspunten; de klant voelt zich meer gewaardeerd en de klant kan in één oogopslag zien waarom hij/zij deze week de Makro moet bezoeken.

makro 1

Natuurlijk is deze strategie niet toepasbaar op elk segment. Zo heeft Makro geleerd dat mensen die vorige maand een grasmaaier hebben gekocht, weinig behoefte hebben aan een 2e grasmaaier de maand erop. Ze spelen hierop in door andere gerelateerde aanbiedingen in de volgende folder te plaatsen. Eind maart zal de gepersonaliseerde folder ook online verschijnen, een strategie waarin verschillende kanalen gecombineerd worden heeft namelijk de grootste kans op succes. Makro zit op dit moment nog in een learningcurve, maar dat ze op de goede weg zijn is zeker. We zijn dan ook erg benieuwd waar Makro over een jaar zal staan met deze ontwikkelingen en zullen Michel en zijn team in de gaten houden.

Precision Marketing – Ricoh

Hierna volgde Ricoh. 2 heren met een charmant accent introduceerden ons in de wereld van ‘presicion marketing’.  Thomas Haas en Werner Rohrer lieten zien hoe zij Big Data slim gebruiken om een effectieve omni-channel strategie te creëren. Zij zijn van mening dat na 2 jaar internet-only, print een comeback aan het maken is. Omdat, zoals Michel Brakenhoff al zei, de beste resultaten behaald worden wanneer men de klant via verschillende kanalen benaderd.

ricoh 1 ricoh 2

Ricoh is hierin inmiddels behoorlijk bedreven en één van hun nieuwste ontwikkelingen, afgeleid van direct mail, is een gepersonaliseerde landingspagina. Ook lieten zij met een leuke case van Bon Prix zien dat personalisatie zeer effectief is.

De essentiele succesfactoren van actiemarketing – TIM dialogue marketing

Na zoveel informatie was het even tijd om de boel te laten bezinken onder het genot van een drankje en goed gezelschap. Om na de pauze klaar te zijn voor de presentatie van Marlous Spaven van TIM dialogue marketing. Marlous liet ons stapsgewijs zien hoe je nu een effectieve campagne neer moet zetten en waar je precies op moet letten. Aan de hand van de case van PSA finance (dé bank van Peugeot en Citoën) leidde zij ons op inspirerende wijze door een hapklaar stappenplan heen.

TIM 1 TIM 2

Volgens Marlous en het team van TIM leunt een succesvolle campagne op 4 pijlers: het aanbod, de doelgroep, de timing en de creatie.  Deze losse dingen zijn eigenlijk communicerende vaten, wanneer de een heel sterk is mag de ander minder sterk zijn en vice versa. Wanneer alle 4 succesfactoren in acht worden genomen kun je een ijzersterke campagne neerzetten, zoals zij met Peugeot bewezen heeft.

Wil je hier meer over weten dan kun je een handig boekje over Essentiële succesfactoren downloaden via TIMdm.nl

Neuro & Direct Marketing: Love at first sight? – PostNL

Als laatste kwam onze host Ludo Voorn van PostNL aan het woord met een hartstochtelijk verhaal over neuroscience en de ideale match die zij vormt met marketing. Met neuroscience krijgen we volgens Ludo inzicht in ons gedrag. Niet alleen het bewuste, maar voornamelijk het onderbewuste. En dat is belangrijk, want maar 5% van het gedrag dat we vertonen is bewust.

postnl 2 postnl1

Maar hoe beïnvloed je nu dat onderbewuste? Op welke triggers reageer je dan? Neuroscience geeft ons antwoord op deze vragen. Wanneer een persoon onder een MRI scanner wordt gelegd of de hersenactiviteit wordt gemeten kunnen wij precies zien op welke tijdschrift cover er positiever gereageerd wordt of naar welk punt op een website als eerste gekeken wordt. Wanneer je bijvoorbeeld afbeeldingen gebruikt zonder personen zijn deze aanzienlijk minder effectief omdat wij nou eenmaal, grof gezegd, kuddedieren zijn. Het is handig om hier bij je volgende campagne even wat aandacht aan te besteden.

postnl 3OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nog een goede tip van Ludo is om de consument te prikkelen en nieuwsgierig te maken, dit kan op uiteenlopende creatieve manieren. Ludo deelde aan het einde van deze avond nog een aantal praktische tips met ons die je terug kunt lezen in zijn presentatie. Overigens kun je alle presentaties hier bekijken als je wat hulp nodig hebt bij je volgende campagne.

Al met al kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde kennissessie en kunnen we concluderen dat Direct Mail absoluut een plaatsje in jouw marketingmix verdient.

Zien je we ook terug bij de volgende thema-avond over privacy binnen marketing?

Schrijf je dan snel in.

 

Deel dit ook op:

Getagd op:                        

Geef een reactie