In ’t Sieraad in Amsterdam mochten we luisteren naar de verhalen achter Blendle, aFrogleap, ABNAMRO en Layar om zo lekker gemotiveerd 2015 te betreden. “De toekomst” was duidelijk het onderwerp van deze bijeenkomst. Bart Fussel trapte af met een inspirerend verhaal over de evolutie van de mobile mindset en terwijl we nadachten over de woorden van Bart noteerden we deze in onze mobieltjes en checkten we ook nog even zijn Linkedin pagina. Zie hier de relevantie van zijn betoog.

Whoa smartphones!

Bart gaf aan dat er door de enorme technische ontwikkelingen van de tal van nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan. Dit is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar maken we ook daadwerkelijk gebruik van deze opties? Zo zijn veel websites op dit moment nog statisch. Hoewel veel marketeers aangeven wel de stap te willen zetten naar een responsive website, lijkt dit na rondvraag onder de aanwezigen bij minder dan de helft een feit te zijn.

De hoeveelheid data die we op onze smartphones gebruiken is explosief aan het stijgen, mede door de komst van 4G, 2014 was het eerste jaar waarin we met zijn alleen meer tijd doorbrachten op onze telefoon dan voor de TV. Het is dus zaak om jouw website zo snel mogelijk op orde te krijgen om jouw klanten te bedienen van de juiste service.

Bart Fussel, legt ons uit hoe we hier een begin mee kunnen maken. Het sleutelwoord is volgens hem; engagement. Hoe creëren we iets dat waarde toevoegt aan de ervaring van de gebruiker?

Door een goede mobiele website te ontwikkelen? Of moet je toch de stap naar een eigen App overwegen? Allereerst moet duidelijk zijn dat het hebben van een mobiele website, puur om te kunnen zeggen dat je er eentje hebt geen nut heeft. Het gaat erom dat je een prettige gebruikerservaring creëert, waardoor men ook daadwerkelijk gebruik wil maken van jouw paradepaardje. Je kunt nog een stapje verder gaan en een app ontwikkelen. Een app kost veel tijd, geld en jouw klanten moeten een enorme horde overwinnen, namelijk het downloaden van de app in de appstore. Wanneer je dit soort dingen dus aanpakt, doe het dan ook goed. Concentreer je op de gebruikerservaring en richt je long-term engagement. Doe je dit succesvol, dan kun je hier absoluut de vruchten van plukken. Een mobiele app kan je namelijk enorm veel informatie verschaffen over je gebruikers. Waar een computer nauwelijks sensoren heeft, zit het mobieltje er vol mee. GPS, Microfoon, bewegingsensor; je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het in jouw mobieltje gestopt en hier kun jij als appmaker mooi jouw voordeel mee doen. Buiten dat smartphones booming zijn, verwacht Bart dat de wearables een opkomst zullen maken. Een leuke uitdaging voor jou als marketeer, want ook hierbij zul je een compleet andere mindset moeten hebben.

Maar hoe creëer je nou die extra waarde? Waardoor wordt jouw app nu een succes en blijft die van je concurrent in de appstore stof verzamelen?

Wanneer je gaat meten kijk dat eerst naar het aantal tevreden gebruikers, dit is jouw belangrijkste pijler. Wanneer mensen je app moeten gebruiken, maar de gebruikerservaring niet prettig is zal dit doorsijpelen naar de mening over jouw bedrijf.

Ja leuk, hoe dan?

Zorg allereerst dat het gemakkelijk is om de app te installeren. Wanneer er bijvoorbeeld heel veel gegevens ingevuld moeten worden voor het eerste gebruik, creëer je irritatie. De kans is groot dat de gebruiker jouw app nooit meer opent of de app verwijdert. En dat zou behoorlijk jammer zijn van je ontwikkelingskosten. Hier onder nog een paar gouden tips van Bart, of je ermee aan de slag gaat moet je natuurlijk zelf weten, maar ze zijn zeker de moeite van het overwegen waard.

  • Leg de focus op long term engagement
  • Houd rekening met het verschil tussen immigrants en natives
  • Denk Mobile first
  • Creëer synergie tussen de verschillende partijen die meewerken aan de ontwikkeling. Een IT’er zal over het algemeen niet erg klantgericht denken en een marketeer zal over het algemeen niet heel erg IT gericht zijn. Breng deze nader tot elkaar en erken de verschillen
  • Creëer een heartbeat. Zorg ervoor dat je nieuwe releases in ritme lanceert zodat jouw app onder de aandacht van de gebruiker blijft
  • Kijk hoe je op een creatieve manier meer waarde kunt creëren, kun je de app bijvoorbeeld combineren met een andere relevante app
  • Creëer micromomenten. Wees aanwezig maar niet pushy.

 

De powerchick van ABNAMRO

Jessica Niewierra, klinkt heel exotisch maar is gewoon Nederlands, mocht ons hierna vergasten op een interessant stuk. Jessica managed de ontwikkeling van de succesvolle ABN app. En haar verhaal sloot dus prachtig aan op dat van Bart.

Jessica geeft aan dat niet alleen het verbruik van mobiele data stijgt, maar dat deze stijging ook invloed heeft op de huidige kanalen en dit geldt niet alleen voor de jongere generatie. 52% van de 55plussers heeft op dit moment een iPad en gemiddeld checken mensen hun telefoon 150X per dag. Als jouw huidige non responsive website niet zo lekker wordt bezocht is het nu zeker tijd om op te gaan letten. Interessant is bijvoorbeeld dat men ook voor complexe producten de mobiele website raadpleegt. 22% van de hypotheken wordt bij ABBAMRO afgesloten via de mobiele website.

Aangezien we niet allemaal het wiel uit hoeven te vinden kun je hier onder een aantal feitjes die je kunnen helpen om een mobiele baas te worden.

Snelheid!

32% verlaat de website wanneer deze niet snel laadt. We hebben tegenwoordig allemaal weinig tijd en zijn eraan gewend geraakt op onze wenken bediend te worden. Is je website niet snel genoeg, dan kunnen we altijd een ander vinden die dat wel is.

#Fail

57% haakt af na een slechte ervaring met een app. Belangrijk dus om je zaakjes goed op orde te hebben bij de lancering van een app.

Online kopen

Nederlanders kopen steeds meer via internet en ook de smartpone is lekker op weg. Gemiddeld besteden we 133,- per jaar op de telefoon en 217,- via een tablet. Internetwinkels; slaat uw slag!

 

.

 

Deel dit ook op:

Getagd op:                    

Geef een reactie