Timo Peters opende de Thema-avond bij Eurofiber. Hilda Koenes is Marketing Manager daar en gaf een kleine introductie van wat Eurofiber in 15 jaar bereikt heeft. Met 300 medewerkers en 25.000 km glasvezel hebben ze een landelijk dekkend netwerk. Eurofiber is al jaren bezig met Internet of Things, met bruggen en sluizen die aangesloten zijn en op afstand bediend kunnen worden.

Sergio Romijn – Persuasion vs. Neuromarketing

Online persuasion is volgens Sergio een hele andere wereld dan neuromarketing. Hij raadt aan om ‘Webs of Influence’ of ‘Neuromarkting voor dummies’ te lezen als je meer wilt leren. Maar eigenlijk wil je dmv technologie en psychologie mensen beïnvloeden om iets te kopen. De online omgeving is heel makkelijk te volgen, meetbaar en snel aanpasbaar. Maar je wil natuurlijk meer dan beïnvloeden en dit doe je met theorie, research en een toolbox. Bij Persuasion wordt er geen research gebruik en is het vooral op sales gericht, waar dat bij Neuromarketing wel gebruikt wordt en het op de hele klantreis gericht wordt.

Hij gaft leuke tips over dat gemakkelijker situaties positiever werken dan moeilijke. Dat emoties altijd aanwezig zijn, dat veel onderbewust gedaan wordt en dat herinneringen steeds mooier worden uit het verleden. Maar ga vooral starten met Neuromarketing! Creëer een gedeelde visie, zorg voor inhoudelijke kennis, geef 1 iemand verantwoordelijkheid, creëer processen, maak een budget vrij en vraag advies bij een onafhankelijk expert. Er is heel veel online onderzoek! Begin met desk research, vervolgens maak een beïnvloedingsplan, maak daarna pas het concept en produceer ze.

Marcella Hageman – de Pers groep

Ze vertelde hoe ze vroeger vanuit Wegener behoudscampagnes deden en hoe ze dat verbeterd hebben met neuromarketing. Met een leuk filmpje gaf Marcella een introductie van de Pers groep. Ze vertelde dat ze hoge targets hebben voor werving, maar dat natuurlijk behoud ook erg belangrijk is. Ze vertelde dat het een doel is om te optimaliseren van bestaande campagnes met neuro. Maar dat je ook heel selectief moet zijn in je onderzoek en goed je vraagstelling neerzetten. Bijvoorbeeld dat leuke cadeaus beter werken dan een praktisch cadeau maar dat een leuk én praktisch aanbod nog veel beter scoort. Één jaar durend aanbod scoort beter dan twee jaar of de keus tussen 1 of 2 jaar. Een incentive waarde kan mensen naar een langer abonnement sturen. Verrassend is dat er met een korte email veel minder gescoord werd dan met een lange email. 16% versus 20% conversie. En ook dat het helpt om meer emotie te creëren in de mail. Marcella ging vertelde verder dat bij de ene doelgroep DM en bij de ander doelgroep eDM veel beter werkt, maar dat alles opgevolgd moet worden. Met de statement dat “Neuromarketing helpt een kader te creëren om je testen te verklaren en het bedrijf mee te krijgen.” sloot Marcella een leuke presentatie.

Letty de Nijs – OMG

Zij verteld hoe ze bij OMG Neuromarketing hebben omarmt. Alles is ‘email’, dat ze inzetten voor wervingscampagnes. Zij maken veel dialoog campagnes die opgevolgd worden door conversie-communicaties. Ze vertelde dat ze vroeger veel testen hebben verbrand door dingen te testen die allang onderzocht waren door de neurowetenschap. Dit heeft er voor gezorgd dat ze de Persuasion Game heeft ontwikkeld. Dit helpt het concept neer te zetten door op verschillende manieren na te denken over het project door middel van verschillende kaartjes.

Ze gaf een aantal voorbeelden op gebied van Social Proof, Gaze, Self efficacy en Priming. Zo is het veel beter om bij landingspagina’s gelijk feedback te geven tijdens het invullen van formulieren, niet alleen als het fout gaat, maar ook als het goed gaat. Door een vragenlijst te beginnen met een hele makkelijke vraag, dit zorgt ervoor dat men alle vragen afrond, omdat men graag iets afmaakt. Ook helpt het idee dat je iets kan aanpassen om verder te werken. Door een plaatje van een persoon die ergens naar kijkt, stuur je ze naar een plek op de site. Veel wordt getest met “Iquond” onderzoek, dit helpt hun designs flink te verbeteren.

Sibolt Mulder – Motivaction, marktonderzoekbureau

Rationeel, emotioneel, onderbewust en context zijn de 4 knoppen waar je aan kunt draaien, deze zijn door Motivaction ingedeeld in 10 type gedragsbeïnvloeding. Sibolt legde uit dat Ngo’s en bedrijven werken aan onbewust gedragsbeïnvloeding. Alle verschillende type gedrag kun je beïnvloeden en dit moet je allemaal meenemen in je campagnes. Hij gaf voorbeelden om alle 10 types uit te leggen:

Rationeel:

  • 1. Bekendheid, begrip en beleving : op een nieuw manier leren kijken
  • 2. Afzender : het merk en de reputatie zijn belangrijk en moeten passen bij de doelgroep.
  • 3. Persoonlijke kosten en baten : door middel van design de juiste politie pakken op het juiste moment.
  • 4. Maatschappelijke kosten en baten : ‘allen nu in de aanbieding’ of een korte periode als test of vergelijking met iets anders, gevaar is groter dan het gevoel van winst > maak het verkoopbaar door het in het hier en nu te plaatsen.

Emotioneel:

  • 5. Waardenfit, identiteit en imago : de lifestyle moet passen bij de kernwaarden en de doelgroep, zo is de ene veel meer gevoelig voor self persuasion en de andere met fear.
  • 6. Sociale omgevingsfit : blokkades en stimuli : De Bob is je held, je echte vriend

Onderbewust:

  • 7. Routines : hoe vervang je oude routines door betere? Dmv onderzoek waar kijkt men en waar gaat hij naartoe.
  • 8. Drempelvrees/terugval : hoe help je mensen door hun leercurve? Bedenk vooraf al vangnetten. Stimuleer in het begin en vertel hoe snel je klaar bent aan het eind.

Context:

  • 9. Fysiek en organisatorisch : Wat blokkeert of triggert gewenst gedrag? Door kinderspeelgoed in probleem buurten, boeken in stilte coupes.
  • 10. Maatschappelijk : Keurmerken hielpen maar nu zijn er te veel.

Nog even wat termen om het verhaal hierboven te snappen:

Social Proof – gedrag volgen in onzekere situaties;

Gaze – de lezer meenemen dmv het ontwerp,

Self efficacy; vertrouwen geven in een goede afloop.

Priming; gedrag beïnvloeden dmv prikkels;

De Presentaties

Presentatie Neuro Brainz

Persgroep Presentatie

Presentatie OMG

De Foto’s

Deel dit ook op: