In de inspirerende locatie A Lab, hielden we 17 mei Start-up with fire en onze jaarvergadering. 4 spetterende sprekers, die ons echt wat leerde over wat het is om een bedrijf te starten, hoe je als kleine speler marketing bedrijft en hoe je als corporate -Start- ups- kunt gebruiken om snelheid te maken en innovatie toe te voegen.

Sophie Duindam

Sophie Duindam, head of marketing bij Countr trapte de avond af. Ze bestaan nu een jaar en Sophie vertelde over hun schommelende reis. Die begon als student die een afstudeer onderzoek moest doen dat ze eigenlijk liever niet in een Start-up wilde doen, maar door de overtuigingskracht van haar vrienden ging ze toch aan de slag bij Start-up Bootcamp. Vanuit daar is ze bij Countr terecht gekomen. Ieder startend bedrijf is een Start-up volgens Sophie, maar volgens Steve Blank zijn ze ‘tijdelijk organisaties die de markt opschudden met hun innovatie.” Bij Start-ups is het Topple Rate (hoe zeer bedrijven zich bewegen) 80% hoger dan bij traditonele bedrijven en in 5 jaar tijd bestaat een groot deel van de Start-ups niet meer. Maar waarom zijn Start-ups dan zo hot? ‘de droom dat je de nieuwe “airbnb” wordt.’ Is de drijfkracht voor alle Start-ups legt Sophie uit. Growth hacking en andere marketing manieren zijn belangrijk, maar veel minder belangrijk dan ons mee te geven hoe het echt is om bij een Start-up te werken. Dit zijn de 3 punten die je echt moet weten:

1. Learn to love the data. Voer marketing op een wetenschappelijke manier. Ga opzoek naar de oorzaak en het verband, “ijsverkoop veroorzaakt geen verdrinkingen, maar mooi weer kan allebei veroorzaken.” Als jij kunt zorgen dat het morgen warmer is, kun je makkelijk meer ijsjes verkopen. Ga dus niet meer data verzamelen, maar ga bruikbare statistieken maken. Data waar je echt iets mee kunt doen. Laat je niet afleiden door de rest.

2. Ga experimenteren, maak fouten en leer ervan. Als je valt, sta gewoon weer op. Maak een goede customer journey.

3. Stap uit je comfort zone en ga terug naar de essentie van je product en leer je klant echt kennen. Bij een Start-up doe je wat er gedaan moet worden, je werkt erg vaak buiten je comfortzone.

 

Stefan Tan en Zowik Abramov – Dashmote

Stefan Tan en Zowik Abramov van Dashmote inspireerden ons op een hele andere manier. Stefan trapte af met goede tips hoe je het beste beeld kunt gebruiken.

  1. Wees anders, maar consistent in al je beelden.
  2. Versterk je boodschap door beelden (you look where they look) laat het je conversie helpen.
  3. Beeld brengt emotie op. Gebruik deze aantrekkingskracht.

Daarna toonde Zowik, de growthacker van Dashmote, een aantal voorbeelden zien van marketing experimenten. Zijn proces voor al zijn campagnes is:

  1. Genereer een idee (creëer je hypothese)
  2. Organiseer / Prioriteer (rank je ideeën)
  3. Test
  4. Optimaliseer (zorg ervoor dat het schaalbaar is)
  5. Herhaal

Bij Facebook heeft Dashmote zich toegevoegd bij een hoop groepen van ontwerpers en marketeers, door ze te vragen om feedback over het product en om verbeterpunten. Hier werd goed op gereageerd, ze hadden 4.000 facebook-gebruiker actief en een bereik van 5.000.000! Zonder het zelf te initieren stonden ze opeens op Product Hunt: hier wordt een product gelanceerd en kan men reageren. Hierdoor kom je hoger op de lijst en krijg je meer bereik. 500 personen stemden, dat een bereik van 500.000 personen creëerde. Inclusief een hoop internationale bezoekers. “Twitter: mooi kanaal van deze tijd waar je veel mee kunt” volgens Zowik. Hij gebruik twitterlijsten (men kijkt dan waarom je dit gedaan hebt en wie je bent). Ze gebruiken ook de actualiteiten, relevante accounts en customer service op Twitter. Sinds januari hebben ze 233.745 personen bereikt! Zowik’s tips voor goede Growth Hack campagnes:

  1. Weet alles over je doelgroep en blijf contact houden
  2. Breng de fun terug met Gamification
  3. Creëer een executie plan om content te verspreiden

Er kwamen leuke vragen aan Dashmote die ik je ook even wil meegeven:

Wat is het verschil tussen Growth hacking en Spam? Zowik wordt ook wel de Spam-koning genoemd. Dat is een lastige grens, wanneer die bereikt is weet hij ook niet zeker.

Growth Hacking en Marketing wat is het verschil? Het grootste verschil is dat de GH meer vanuit tools denkt en dingen uit probeert waar Marketing zich meer richt op traditionele middelen. En de Growth hacker durft wat verder te gaan. Maar hij moet wel Lean werken, door verder te werken met de middelen die echt werken.

Via: get.dashmote.com kun je Dashmote uitproberen met korting en vind je de whitepaper “hoe visuals je conversie kunnen helpen”.

 

In de pauze presenteerde Yigael Soesan de jaarstukken van DeMeter. Mocht je die ook nog willen inzien, stuur even een email naar info@demeter-online.nl

 

Yvette van Aarle – Better Stories

Na de pauze vertelde Yvette van Aarle van Better Stories haar reis naar het ondernemerschap die al in 2005 begon met een onrustig gevoel dat alles anders moest. Zonder plan en zonder budget heeft ze in 2008 de sprong gewaagd. In 2015 wist ze het pas zeker, ze ging écht ondernemen, ze was verslaafd. De grootste lessen van Yvette:

1. De rode erwt: Ben je opvallend & onmisbaar? Ben je het geld waard. We weten Storytelling is hot, beelden zijn hot. Betekenis vormen is hot. Je moet goed weten waarin jij bijzonder bent.

2. Breng je basis op orde: je moet tijd hebben en je moet het budget hebben om dit ook te kunnen financieren. Ondernemenschap is hard werken, maar zeer verslavend.

3. Kies je doel/ je focus: als je €300.000 wilt verdienen moet je 10 opdrachten hebben van €30.000 euro. Dat geeft dus goed aan op wie je je moet richten.

Ondernemen is een heel mooi avontuur, maar wel één waar je een set ballen voor nodig hebt. De echte start van Better Stories is 5 maanden geleden begonnen. Ze werken het liefst met bedrijven die een goed verhaal hebben, maar dit niet zo goed kunnen vertellen.

 

Daan Kleijnen – KPN

Tja en wat doet KPN in een line up met allemaal mooie dynamische kleine bedrijven? Daan Kleijnen van KPN New Business vertelde dat KPN veel meer is dan bel-bundels, ze zijn veel meer bezig met ‘the internet of things’. En daarom hebben ze Start-ups nodig! Voor de snelheid, voor die mooie dromen die uit kunnen groeien naar big business en voor innovatiekracht. Daan rapporteert direct aan het bestuur en op die manier kan KPN snel ook geld vrijmaken voor Start-ups die bij KPN passen (of waar ze verliefd op worden). Het proces dat zij volgen is Search, Qualify en Incubate. Ze zoeken naar producten die in de toekomst relevant zijn voor KPN en gaan dan opzoek naar de juiste Start-ups die dit soort idee aan het uitwerken zijn, bijv. CloudGaming. Hij gaf aan dat 42% van Start-ups faalt omdat de markt er geen behoefte aan ze heeft. Daan gaf hierbij het voorbeeld van theepads voor de Senseo.

Maar hoe overtuig je nou Daan en Marie José’s team? Eerst de visie laten zien, uitleggen dat je over 5 jaar THE BOMB bent, maar dat je nu klein gaat beginnen. Dit is de manier om corporates mee te krijgen. Samen met een grote groep bedrijven vormen zij KPN Partnerworld waarbij veel verschillende bedrijven van allerlei maten hun expertise samenbrengen. De Start-ups zijn geen marketingtool, KPN focust op een win-win situatie. KPN wil gezien worden als een partner, niet een klant. En Daan? Daan nodigt je uit om contact op te nemen mocht je echt een mooi idee voor hem

hebben.


De Presentaties

Sophie Duindam: Marketing in een Start-Up

Stefan Tan & Zowik Abramov: Dashmote Images and Growth Hacking


De Foto’s

Deel dit ook op: