De laatste bijeenkomst van het jaar was een mooie gelegenheid om vooruit te blikken naar de enerverende tijd die ons te wachten staat. Exponentiële groei bleek het magische woord van de avond. En met deze explosieve groei is de technische revolutie een feit.

Revoluties zijn spannend en er vallen meestal slachtoffers. We kunnen niet voorspellen waar we uit zullen komen, het aantal mogelijke scenario’s is eindeloos. We zullen keihard moeten werken om op de hoogte te blijven van nieuwe technologieën, niet alleen om onze concurrenten voor te blijven, maar zelfs om ons bestaansrecht te behouden.

De technologie uit ‘back to the future’ is ineens dagelijkse realiteit. Deze technologie maakt ons leven makkelijker en zorgt dat we beter geïnformeerd zijn, zodat we als individu sterker staan. Diezelfde technologie kan er echter ook voor zorgen dat juist grote organisaties de macht zullen grijpen; bedrijven met onuitputtelijke financiële bronnen die alles wat zich op hun pad bevindt zullen verslinden. Er is dus ruimte voor zowel een gouden als duistere toekomst.

We hoeven niet slaafs af te wachten wat de toekomst ons brengt. Wanneer we als bedrijven proactief worden en met durf gaan handelen, valt er een hoop te behalen. Dat dit echter niet altijd even makkelijk is benadrukte Eduard de Wilde van VODW, die de avond van DeMeter, met als theme Marketing & Technologie, af trapte;

Eduard gaf aan dat Moore’s law nog steeds toepasbaar is en dat nog een lange tijd zal blijven. Exponentiële groei vraagt om exponentieel meegroeien. De rollen van alle spelers op de markt zijn drastisch aan het verschuiven. Zo kunnen plannen die we nu voor de toekomst maken over 3 maanden alweer sterk verouderd zijn en daarom wordt gevraagd om flexibiliteit, durf en daadkracht.
Helaas is verandering moeilijk, denkpatronen waar we ons als bedrijven al jaren aan vast klampen zullen we los moeten laten. Scrum en agile zijn de keywords van de toekomst. We moeten niet bang zijn voor de toekomst en er ‘head first’ in gaan. Wanneer we sterk leiderschap en daadkracht combineren met de eindeloze technologische mogelijkheden ligt de toekomst voor ons open.

Digital disruption

Dat de technologische mogelijkheden op dit moment eindeloos zijn demonstreerde Raimo van der Klein (@Rhymo) in het tweede gedeelte van de avond. Hij trakteerde zijn publiek op het ene na het andere technische hoogstandje, waarbij vooral consumentengemak te boventoon voerde. Zo is ‘Echo’ van Amazon is een geweldig staaltje van ingenieus gecombineerde technologieën.


Volgens Raimo is vooral ook daar veel winst te behalen. Door bestaande technologieën op een vernieuwende manier te combineren kun je exponentieel (ja daar heb je hem weer) meer waarde toevoegen voor de consument.

Frictie weghalen, daar draait het om. Ons leven soepeler maken; zodat we in het ‘nu’ aanwezig kunnen zijn. Al dat regelen en vooruit plannen is binnenkort helemaal niet meer nodig. De technologie zal voor jou nadenken, en anticiperen op de behoeften van jou en je familie. ‘Mother’ van Sense demonstreert prachtig hoe dit mogelijk is.

Dat de technologie zo nadrukkelijk aanwezig zal zijn in ons leven, zal volgens Raimo ook gevolgen hebben. Iets wat zoveel bij ons betrokken is, waar we op vertrouwen soms zelfs met ons leven, zal uiteindelijk zich aan onshechten. Een intieme band met jouw technologie a.k.a. Technological Intimacy lijkt onontkoombaar, iets waar we stiekem natuurlijk al jaren bekend mee zijn. Die telefoon is niet voor niets het laatste wat we zien voordat we gaan slapen en het eerste waar we naar kijken als we wakker worden.

Die band met technologie, het niet zonder kunnen van jouw connected device,  wordt perfect vertolkt in de film Her uit 2013 van Spike Jonze met onder andere Joaquin Phoenix en Scarlett Johansson. De hoofdrol speler, Joaquin wordt verliefd op zijn operating system, gespeeld door Johansson. Een toekomst die met de komst van apparaten als de Echo en Sire eigenlijk best wel heel dichtbij komen.

Closing the gap

Remco Bron pakte daarna de microfoon over. Hij liet ons in een wervelende presentatie zien, dat door opkomst van nieuwe technologie eindeloos veel data opgepikt kan worden. Het ‘natte vingerwerk’ behoort nu echt tot het verleden. Door slim gebruik van ibeacons en apps kunnen we precies uitvogelen waar consumenten zich bevinden en wat zij doen. Hier is het vooral interessant om de verbinding te maken tussen de online en offline wereld (ja deze bestaat ook nog). De prachtige voorbeelden van Macy’s en MLB demonstreren wat er allemaal mogelijk is. Consumenten kunnen nu gericht benaderd worden, waardoor de conversie ongekend hoog kan zijn.

Niet alleen vanuit marketing oogpunt is dit heel interessant, ook op andere vlakken kunnen ibeacons waarde toevoegen. Zo loodst KLM zijn transfer passengers met een slimme app langs alle obstakels, die zij op weg naar de aansluitende vlucht op Schiphol tegen kunnen komen. Gevolg: een geweldige customer experience.

Alleen maar goeds dus, wat de toekomst brengt? Tussen de warme borrelhapjes door, kwamen vooral vragen over privacy naar boven: Willen consumenten wel dat er zoveel over hen bekend is? en Spelen we straks een rol in ons eigen ‘Minority report’ ?

Belangrijke dingen om bij stil te staan en een hoop stof om over na te denken tot de volgende bijeenkomst op 8 januari.

Deze blog is geschreven door Kimberlie Siegel en ook te lezen op DM Mediaplein:

Kimberlie SiegelProfessioneel nieuwsgierig aagje, social media beminnaar, aspirerend online alleskunner, Star Wars geek met een liefde voor schrijven en rennen door de modder.

Deel dit ook op: