Technologie is een belangrijke drijver en enabeler voor ons (toekomstige) slimme marketing beleid. Waardoor je beter overzicht, slimmere analyses én de klant beleving verbetert. De sprekers van We Love Marketing en Technology legden ons uit hoe. Op het mooie hoofdkantoor van Ricoh, tussen de printers en projectoren, heette Huib Kolen van Ricoh ons welkom. Hij legde uit dat zij niet meer alleen de apparaten belangrijk vinden, maar juist wat ze mogelijk maken; het digitaliseren van marketing processen.

Yorgos Mersinis van AdReport.nl trapte de avond af. Hij liet ons zien dat offline advertenties (60%) erg goed gemonitord worden. Maar dat online (goed voor 40% van het marketing budget) dat nog niet werd. En daar is AdReport.nl ingesprongen. Het struint het net af om alle online communicatie bij te houden. 60% van de online advertenties gaan via up-bod, ook deze advertenties worden bijgehouden en zo kun je precies zien waar je advertenties worden gepubliceerd. Niet alleen handig voor de marketeer om te zien waar en hoe de competitie de markt bewerkt, maar ook voor publishers waar zij inkomsten missen. Een mooi realtime overzicht van de Nederlandse online advertentie markt.

De technologie gaat snel, vertelde Mathijs Bouwman van De Doelen (het concert- en congresgebouw uit Rotterdam), tot 10 jaar geleden publiceerden ze alleen het programma. Nu kijken ze veel meer naar de klant, wie hij is, hoe hij beweegt en waar hij behoefte aan heeft. Via promotie onderzoek hebben ze de klant-profielen in kaart gebracht in mooie ‘heat-mappen’. Dit en een onderzoeksproject dat zij samen doen met veel andere bedrijven in de cultuursector, heeft voor mooie profielen gezorgd waarvan ze weten hoe ze zich over de klantreis bewegen. De Doelen weet nu dat na een 3e bezoek de kans 76% blijft dat die klanten nogmaals terugkomen en dat ze in de week van een eerste bezoek erg gemotiveerd zijn nog een kaartje te kopen. Maar ook dat je bij omwonenden tot 5 km veel meer kans maakt dat ze langskomen dan mensen die verder wonen. Mooie inzichten die Mathijs omzet in communicatie afhankelijk van de klant-levenscyclus. De tips van Mathijs waren dan ook test en analyseer alle plannen, maar let goed op dat je de juiste analyse maakt.

Na de pauze begon Jan Hendrik Fleury te vertellen over AppyThings. Een start-up gebaseerd op agile marketing met API management. API’s zijn de toekomst vertelde Jan Hendrik. Hij legt uit dat het de technologie is om de gehele klantreis aan elkaar te knopen. De consument merkt er niets van  en krijgt alleen een betere beleving. Die wil namelijk resultaat zien. Je klant koopt namelijk niet meer alleen een stoel bij Transavia, maar wil de hele ervaring. Door middel van deze technologie koppel je de verschillende processen snel aan elkaar en kun je de ervaring van de gehele reis begeleiden. Hij vertelde dat Salesforce enorm groot is geworden met API’s. Maar ook PostNL gaat van logge machine naar een bedrijf dat veel beter aan alles geknoopt kan worden. Zo kun je via een API je eigen systeem aan het PostNL systeem knopen. The internet of things: een mooi voorbeeld is Ford die bijhoudt hoe goed er in je auto gereden is (vooral handig als je hem verhuurt) en stelt daarvoor een app beschikbaar. Maar bedrijven kunnen API’s ook inzetten voor extra sales. Zo heeft Miele een was-cassette in hun machine gebouwd met wasmiddel voor 30 wasbeurten. Hiermee houden ze bij hoeveel de klant gebruikt en wanneer ze een nieuwe cassette moeten aanbieden. Betere ervaringen en hele andere verdien modellen; technologie zorgt voor veel beweging in de markt.

Rene Bulthuis van Relay42 sloot de avond af met “Unleash your marketing data”. Technologie zorgt ervoor dat je veel meer komt te weten van je klant. Je kunt nu i.p.v. segmenteren geheel personaliseren. Hierdoor wordt het veel persoonlijker voor het individu. En dit kan over alle kanalen heen. Waar je vroeger overstap berichten kreeg terwijl je al klant bent, kan nu een veel mooier loyaliteitsaanbod worden gedaan. En vooral op eigen websites is het gemakkelijk om te splitsen tussen klant en prospect en alleen die boodschappen te laat zien die hij nodig heeft. Zijn visie is dat er een centrale data hub komt en dat deze centraal alle kanalen aanstuurt. Zodat een klant op alle kanalen dezelfde juiste boodschap krijgt. En daardoor zelfs als merk kan beslissen hoe je klanten opvolgt, bijvoorbeeld via een goede dialoog, die relevant en persoonlijk is. En het zorgt ook nog voor kosten reductie in bijvoorbeeld het call-center.

Hij gaf een aantal leuke voorbeelden van het internet of things en de enorme hoeveelheid communicatiemiddelen. Een pakkend voorbeeld was TV: Waar je het tijdslot van een commercial linkt aan bezoekers van je site op dat moment. Hierdoor zou je kunnen afleiden dat ze dit hoogst waarschijnlijk bekeken hebben, dat ze bijv. man zijn en voetbal kijken en deze informatie gebruiken in verdere dialoog.

Een mooie avond die diverse onderwerpen aanraakte: online, SEA, marketing automation, APIs, data management en allen met als doel marketing efficienter en relevanter te maken.

Op 26 januari gaat DeMeter verder in op trends in marketing tijdens De Toekomst van Marketing. De deel economie, apps, trends in retail, internet of things, automotive en travel, we laten niets onberoerd. Zien we je daar?

 

Deel dit ook op:

Getagd op: