Is Mobile Marketing alleen een middel of ook zijn eigen kanaal? Daar waren de meningen een beetje over verdeeld in de zaal, tijdens de thema-avond We Love Mobile Marketing. Ieder had zo zijn eigen kijk op de mooie extra data die je van je klant kunt weten als je naar zijn mobiele locatie of gebruik kijkt. Een geslaagde avond met een rijk scala aan presentaties.

Stefan Smit, Commercieel Manager Nu.nl, trapte de avond af en verwelkomde een gezellige volle zaal op het mooie hoofdkantoor van Sanoma in Hoofddorp. Hij gaf een tipje van de sluier over het gebruik van mobile binnen Nu.nl en hoe targeted advertisement vooral op mobile heel mooi ingezet kan worden.

“The year of moblie has arrived” presenteerde Robert Leemans, CEO Notificare in de eerste presentatie. Hij is al jaren, vanaf de ZX Spectrum en de flightsimilator, verslaafd aan techniek en internet. Dat is verder aangewakkerd door SMSen versturen naar zijn mede studenten bedrijfskunde en zijn eerste appnotificare (TXXI in 2011). Robert gaf aan dat er volgens Apple 119 apps gemiddeld op een telefoon staan en dat men 86% van de tijd op mobile naar de app gaat. Een groot deel gaat naar spelletjes, maar wat overblijft ‘is het speelveld van marketing’. 57% download de app van zijn favoriete merk (71% van 18 tot 35 jaar). En 68% zegt ja tegen push notifications (76% voor 18 tot 35). Hij vindt mobiel uniek omdat je als merk in iemands broekzak zit en zo heel veel over de klant te weten komt en dus echt HYPER persoonlijk kunt zijn. Zo kun je als merk echt een relatie bouwen. Robert roept Merken op om ‘Menselijker’ te worden. Marketing-automation te gebruiken om een echt gesprek te voeren. En van mobiel first naar People first te bewegen en zo echt service op het juiste moment te geven. En het vooral niet te vaak in te zetten, alleen als het echt relevant is.

De flamboyante Adriaan van Es, Retail marketeer van Shell, neemt het stokje over. Hij werkt in de Marketing afdeling die de marketing voor de tankstations doet. Een team dat mooie blitse marketeers en nerds samen brengt. “Shell is meer dan olie” legt Adriaan uit, het heeft ook snacks, verf, asfalt en de binnenkant van een auto. Ook retail is erg gevarieerd van groot/klein, wel/niet eigendom en met veel en weinig klanten. Eigenlijk moeten we meer met mobile, geeft hij toe, maar hoe houd ik het relevant, wat wil mijn klant? Zit hij wel te wachten om herkend te worden? En waar richt ik me op? Adriaan was open voor suggesties en de zaal deed heel interactief mee, met suggesties hoe de data erg mooi inzichten kan geven en upsell mogelijkheden. Adriaan gaf een duidelijke uitnodiging om Shell advies te geven. Kom dan wel bij hem vanuit de customer journey, heb een goed team van beschikbare data processors en geef hem mooie voorbeelden in B2B marketing.

Na de pauze vertelde Marcel Dijkgraaf, oprichter en eigenaar van Mobile Water, over zijn eerste marketing campagne uit 2001 via SMS. Hij stuurt nu per kwartaal zo’n 50.000.000 berichtjes. Hij wil graag dat iedere campagne Mobiel centraal zet en zo het echt persoonlijk maakt, een perfect (mobile) flow voor je klant. Hij geeft een aantal tips voor de marketeers om de campagnes te verbeteren.

  1. Behoud de aandacht van de klant via een simpele snelle actie.mobile water
  2. Leer van de SMS boeven; verleid je klanten met gamifications.
  3. Maak het heel persoonlijk en maak de boodschap kort en krachtig.

Via QR of blauwe tag kon het publiek interactief meedoen met zijn eigen telefoon. Hij legt uit dat klanten in de flow veel gegevens invullen en graag meedoen met leuke spelletjes, maar dat het lastig is om het op alle 50 mobile devices goed te laten werken. Sinds 2014 bevindt je klant zich meer op mobiel dan op desktop, dus zet mobiel centraal in je campagnes.

Colin van Hoek sloot af met zijn presentatie Mobiel, Mobiel, Mobiel… Hij is Chef Tech bij Nu.nl en legde uit dat de focus nu op mobiel ligt omdat de klant nu vooral op deze manier in aanraking komen met Nu.nl. Hij zet (mobiele) data slim in voor verbeterde service en om relevanter te zijn. Denk bij service vooral aan bemanning op momenten dat klanten online zijn. Door mobile ligt de piek van lezers op een heel ander moment, vertelde hij. En nu.nl is relevanter geworden door locatie en moment in te zetten. Denk bij locatie aan regionaal nieuws, lokale advertenties, uittips, maar ook file- en weersberichten. En bij momenten aan tijdelijk nieuws, ‘gemist nieuws’, maar ook advertenties maken gebruik van de data. Zo gaf hij het voorbeeld van Lipton, die alleen adverteerde boven de 20 graden en in de juiste locatie. Hij waarschuwde Push berichten niet te vaak in te zetten en je lezer je vooral te laten helpen als ze dat willen. Zo hebben ze de Tour-de-France uit kunnen zenden zonder er te zijn. Zijn wens is om dingen nog persoonlijker te maken, maar omdat klanten er geen moeite voor willen doen moet je voorzichtig zijn hoe je de gebruiksdata interpreteert.

De presentaties en foto’s van We Love Mobile Marketing vindt je hier terug.

Het volgende event We Love Marketing & Technology vindt plaats bij Ricoh in Den Bosch.
Inschrijven kan binnenkort dus houd onze website in de gaten.

Tot binnenkort!

 

Deel dit ook op:

Getagd op: