DeMeter weekend Antwerpen

Vrijdag 16 september was het eindelijk zover. De eerste keer dat ik mee kon met het DeMeter-weekend ‘Over de grens’ naar Antwerpen. Ik hoorde al goede verhalen over de eerdere edities. Een weekend vol inspiratie en plezier, om marketingkennis met elkaar te delen, om te netwerken en de stad te ontdekken.

Met de trein naar Antwerpen

Ik ontmoette de andere vak(reis)genoten op het station van Rotterdam. Het bijzondere was dat ik sommige mensen in de coronatijd online ontmoet had maar nog niet live. Gelukkig voelde het al vertrouwd aan. Na een hartelijk welkom door de voorzitter Michiel en de eventmanager Hans Peter vertrok de trein naar Antwerpen. Binnen het uur stapten we uit op dit indrukwekkende station. De stationshal vond ik op de binnenkant van een kathedraal lijken. Prachtig. Daarna lopend naar het A-stay hotel waar we de komende 2 nachten verbleven.

Lunchen in een wasserette

Na de bagage drop off liepen we via de diamantenwijk naar een hippe lunchplek: De Wasbar. Een bijzondere combinatie van een wasserette en restaurant ineen. Tijd om lekker te lunchen en elkaar verder te leren kennen. Vervolgens snel door naar het centrum om onze steps op te halen. De rest van de middag stond in het teken van fun en inspanning.

Op ste(a)p door Antwerpen

Hans Peter had een culturele en culinaire steppuzzeltocht uitgezet van zo’n 15 kilometer. Aan de hand van een routebeschrijving ontdekten we op een step de stad, hebben we vragen beantwoord en een originele groepsfoto gemaakt.

Zo leerden we waarom Antwerpen een verbastering van ‘Handwerpen’ is, zagen we de haven van Antwerpen, bezochten we Museum aan de Stroom, fietsten we door het Schipperskwartier (de wijk voor ‘de meisjes van plezier’) en de Grote Markt met het stadhuis. Tussendoor werden we verwend met een Antwerpse graanjenever en chocolade in de vorm van een hand. Aan het einde van de tocht werd de step ingeruild voor een fiets om de rest van het weekend te gebruiken.

We spreken dezelfde taal. Toch?   

Na de steptocht was het tijd voor #theotalk. Theo Andela, Business Developer bij Intracto, vertelde over de cultuurverschillen tussen Nederland en België. Het lijkt alsof we dezelfde taal spreken, maar in de praktijk blijkt dat niet het geval te zijn. In België liggen veel kansen voor Nederland. Belangrijk is om elkaars cultuur te begrijpen en te respecteren.

In België draait het bij het zakendoen echt om het opbouwen van een relatie. Dat doe je bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd, spelletje golf of een diner. Verwacht niet dat je binnen een paar uur een deal sluit. In Nederland is de ‘what’s in it for me’ veel belangrijker. Wat levert het mij op als wij zaken gaan doen? Ook qua marketing zijn er grote verschillen. Zo is er in België 2 keer per jaar ‘solden’ in plaats van uitverkoop. Is er bij een bestelformulier geen tussenvoegselveld want die hoort altijd bij de achternaam.

Eten bij de 7 schaken

Rond half 7 was iedereen weer bij het hotel, werd er een drankje gedaan en konden we ons omkleden voor de avond. Daarna op de fiets naar de Grote Markt voor een supergezellige avond bij restaurant de 7 schaken. Een gedeelte van de groep ging daarna op zoek naar een karaokebar. Of ze die gevonden hebben, komen we nooit weten. Want ‘what happens in Antwerpen, stays in Antwerpen’.

Social Hippo cases

Zaterdagochtend ging vroeg de wekker. Voor de een was het een wat kortere nacht dan voor de ander. Allez, ’s avonds een vent, ’s ochtends een vent. Iedereen was op tijd voor het ontbijt. Om 9.00 uur werden we welkom geheten bij het museum House of Chocolate door Judy Lee, oprichter van Social Hippo. Zij vertelde vol passie waarom ze Social Hippo opgericht heeft en wat het bedrijf doet. Ze ontzorgen ondernemers die zelf geen tijd hebben om hun socialmediakanalen bij te houden. Door slimme automatisering en efficiënt werken, kunnen zij dat op een voordelige manier doen.

Judy heeft onlangs een vestiging in Nederland opgezet. Ze had al diverse Nederlandse klanten maar wil groter worden in ons land. Er waren 3 cases voor ons bedacht:

Maak een SWOT-analyse voor de Nederlandse markt en geef advies over welke stappen er genomen moeten worden om succesvol(ler) te worden in Nederland.

Kijk naar de huidige marketing in Nederland van Social Hippo. Wat gaat er goed en wat kan er beter met focus op doelgroep, kanalen en content?

Met welke uitdagingen heeft Social Hippo te maken? En welke oplossingen zijn daarvoor te vinden?

15 ervaren marketeers gingen in 3 groepen een van de cases uitwerken. Daarna volgde een presentatie waarin we Judy onze adviezen gaven. Ze was erg onder de indruk en gaf aan zeker met onze tips aan de slag te gaan.

Lunchen in de wijk Zurenborg

Om 13.00 uur op de fiets via de Joodse en Afrikaanse wijk, langs de Antwerpse Zoo en de 19e-eeuwse spoorbrug naar de ‘belle époque-wijk Zurenborg’. In de Waterloostraat vergaapten we ons aan statige gebouwen welke voor de Eerste Wereldoorlog zijn gebouwd. Woningen en paleizen in Jugendstil en Art nouveau-stijl. Met glas in lood ramen en mozaïeken. Prachtig! Inmiddels hadden we allemaal best wel trek. Hans Peter had een mooie lunchgelegenheid uitgezocht.

Brouwerij de Koninck

Net te laat om de regenbui te ontwijken, kwamen we aan bij brouwerij de Koninck voor een interactieve rondleiding in het museum en de brouwerij. Dat was enerzijds wat onpersoonlijk, maar sommige onderdelen zaten goed in elkaar. Alé, ik kan niet alles verklappen natuurlijk.

Culinair genieten in het Pomphuis
Op het programma stond voor zaterdagavond ‘fine dining’. Ik was heel erg benieuwd waar we zouden gaan eten. Aangezien het regende gingen we met taxi’s naar de Antwerpse haven. Wat een luxe! We gingen eten in het Pomphuis. In dit gebouw staan 3 hele grote pompen die vanaf 1920 in gebruik waren om het water van het naastgelegen dok, waar toentertijd grote schepen onderhouden werden, weg te pompen. Van binnen is het echt prachtig. Hoge plafonds, veel ramen, mooi gedekte tafels. We werden echt in de watten gelegd met een amuse en driegangendiner. Ieder gerecht was met aandacht bereid. Toen dacht ik echt: ‘Iedere marketeer gun ik zo’n mooi, inspirerend en gezellig weekend cadeau.’ Mijn advies: geef het jezelf cadeau of vraag je werkgever om een bedrijfslidmaatschap te nemen. Ja, ik maak hier graag reclame voor!

Stadswandeling

Zondag om 10.00 uur was het tijd om onze fietsen weer in te leveren en een stadswandeling te maken met een gids. We startten bij kasteel het Steen en het beeld ‘Delange Wapper’. De reus die zich zo klein als een muis kon maken en in de donkere nacht opdook om mensen in Antwerpen schrik aan te jagen. Via de Grote Markt en de Wijngaardstraat liepen we naar Sint-Carolus Borromeuskerk. We leerden over de Joden in de stad en bekeken ten slotte nog de vernieuwde markthal.

Terug naar Nederland

Na een woord van dank door Michiel en een terugblik op een prachtig weekend was het weer tijd om naar het station te gaan. Rond 13.00 uur vertrok de trein naar Rotterdam.

Ik heb erg genoten, nieuwe mensen ontmoet en nieuwe kennis opgedaan. Volgende keer ben ik er zeker weer bij!

 

Over de auteur

Paola Hoogervorst is al 15 jaar verbonden aan DeMeter. Van 2007 tot en met 2009 was ze lid van de activiteitencommissie. Ze werkt als senior online marketeer bij IMK Opleidingen en IPV Trainingen en Advies.

Neem contact op!

Vraag, opmerking of suggestie? laat het ons weten.