DeMeter Zeilweekend – Marketing voor de wind

Marketeers voor de wind met Natuurmonumenten

Monnickendam vormde op 13 mei 2022 ons vertrekpunt. Na het hijsen van de bruine zeilen (240 vierkante meter, ff de marketingspierballen laten rollen) voeren we uit met de schitterende Dedemster platbodem Catharina van Mijdrecht onder leiding van schipper Jos.

Met het grootzeil aan de ene zijde van de hoge mast van ons historische zeilschip en de fok aan de andere kant, ‘vlogen’ we over het Markermeer. Het ging ons letterlijk voor-de-wind. Tijdens het zeilen deelden we tientallen, zo niet honderden (marketeers overdrijven soms iets) uitspraken en gezegdes afkomstig uit de zeilscheepvaart. Eindelijk weten we nu waar uitdrukkingen vandaan komen zoals ‘Hij voert mars boven mars’ of ‘Met de kloten voor het blok zitten’.

‘Plezier en kennisverbreding zijn de ingrediënten’

We gingen recht op ons doel af; De Marker Wadden, het nieuwste stukje Nederland. Het is een uiterst omvangrijk project van natuureilanden met zand, klei en slib op zo’n 3 uur varen. De ontwikkeling en exploitatie is in handen van Natuurmonumenten. Na aankomst op de Marker Wadden gaf boswachter Sander van Natuurmonumenten ons een rondleiding op één van de eilanden. Wat een pracht. Wat een stilte. Houden zo. Zeker ook voor de vogelaars die de meest bijzondere waarnemingen konden doen. Sander was een gelukkig mens want, zo vertelde hij, mocht hij naast rondleiden ook het eiland schoonmaken. Een zeer bevoorrechte (vrijwilligers)klus, die hem in staat stelde om op het eiland te mogen blijven als alle bezoekers waren vertrokken. Sander vertelde over de nachtelijke serene stilte en de prachtige sterrenhemel. Jaloersmakend.onder zeil

Gezamenlijk aan de slag gaan met een klantcase vormt een belangrijk onderdeel van een DeMeter-evenement. Daarnaast ook kennis delen en elkaar inspireren. In dit zeilweekend een marketingvraag vanuit Natuurmonumenten. Een interessante case en een uitgelezen kans om de kennis, kunde, creativiteit en brainpower van marketingprofessionals in te zetten. En het gezamenlijk werken aan een case draagt ook substantieel bij aan de gein, plezier en lol die we onderling hebben.
Centraal stond de vraag: “Hoe kan Natuurmonumenten beter in contact komen met bezoekers van de Marker Wadden?” Het aanhalen van de relatie met de bezoeker zou op termijn kunnen bijdragen aan het dichten van het dreigende begrotingstekort. Direct worden allerlei ideeën geopperd. Ja, marketeers zetten er gelijk hun tanden in om zo’n case op te pakken. Daar genieten ze van.
Helaas kunnen we niet overnachten op de zoetwater Wadden. We kiezen daarom het ruime sop en de Catharina brengt ons naar Hoorn. Betoverend mooi om de historische haven van Hoorn binnen te varen. Zang, gitaarmuziek, eten, drinken (een glaasje op de valreep), kaarten, stad bekijken, dobbelen, gekkigheid, kletsen, gezelligheid. Ja, je had erbij moeten zijn. En voor we onder zeil gingen, was er nog weinig nacht over.
Het was een ware belevenis om te slapen in een kooi. Volgens scheepsbouwers dient een kooi idealiter net breed genoeg te zijn om comfortabel te kunnen liggen. Die van de Catharina van Mijdrecht waren volgens deze omschrijving uitmuntend, een 10 met een griffel.

Marketing voor de Wind DeMeter evenementOnder professionele begeleiding van Anja wordt, in de 2 dagen op zee, het creatieve proces in goede banen geleid. Op onze 2e dag staan in de ochtend de presentaties met de groepsgewijze uitgewerkte case-oplossingen op het programma. Op het zonnige achterdek kwam de ene na de andere denkrichting en invulling daarvan naar voren.
Natuurmonumenten heeft hiermee ruimschoots voldoende ideeën om het natuurreservaat de Marker Wadden in goede balans tussen natuur en recreatie te exploiteren.
We zijn benieuwd welke keuzes Natuurmonumenten hieruit maakt. Daar horen we de komende maanden meer over.

Daarna was het hoog tijd om de terugreis naar Monnickendam in te zetten. Met weinig wind en dus in zeer rustig tempo konden sommigen de boot zelfs zwemmend bijhouden. Eind van de middag kwamen we aan in onze thuishaven en was het tijd om afscheid van elkaar te nemen. Het waren twee -in alle opzichten- zeer geslaagde dagen.

Wil je zelf ook ervaren hoe gezellig en leerzaam onze evenementen zijn?

Meld je dan aan voor ons weekendje Antwerpen. Van vrijdag 16 tot en met zondag 18 september kun je inspiratie opdoen en samen met mede-marketeers genieten van alles wat Antwerpen te bieden heeft. En we behandelen natuurlijk weer een interessante case. Mis dit niet!

 

demeter-marketing-event-zeilweekend-Catharina van Mijdrecht

Demdemster platbodem Catharina van Mijdrecht onder leiding van schipper Jos

Dit artikel is geschreven door: Olaf van Rijn

 

Neem contact op!

Vraag, opmerking of suggestie? laat het ons weten.