MARKETEERS NAAR TEXEL #DEMETERTEXEL2021

Zet Texel in de naam en het verkoopt. Zo was er ook veel (en lang) animo voor het Texelweekend van DeMeter. Lang, omdat het uitgesteld moest worden i.v.m. corona.

Bij poging 3 eindelijk groen licht: het DeMeter-weekend Texel september 2021 kon doorgaan. “Een gaaf event dat je niet snel vergeet. Het programma bevat allerlei aangename elementen: ontspanning, plezier, inhoud, activiteit en elkaar echt leren kennen onder het genot van goed eten en drinken”. Drie keer scheepsrecht.

Dag 1

Gepakt en gezakt met ‘Voldoende (sport)kleding voor 2 (actieve) dagen, je tandenborstel en uiteraard je kennis en positiviteit om er wat goeds en gezelligs van te maken’ reden 14 (direct) marketeers uit alle gaten en hoeken van Nederland naar Den Helder om met de boot naar Texel te gaan (oké, 13. Nr 14 schoof op dag 2 aan). Enthousiast opgewacht door Miranda en Hans Peter van Eigenwijze Evenementen & Consultancy. Direct aan de slag met ons eerste programma onderdeel: een puzzeltocht op de Solex.

Solexen langs plekken op Texel die menig fervent Texelbezoeker nog nooit opgevallen zijn. Stukje teambuilding met genieten van lokale lekkernijen. Heerlijk die klantvriendelijkheid, uiteraard opgemerkt door ons, oplettende marketeers. Bij Hanna en zoon Jan-Willem van Schapenbedrijf De Waddel spat de passie eraf als zij beginnen te vertellen over hun schapen en de kaas.

En klantvriendelijkheid bij de lunch in het altijd drukke Vispaleis & Rokerij Van der Star. Het gevoel dat elke dag een feestje is voor, maar zeker door de hartelijke medewerkers.

Daar wil je toch zeker terugkomen?

Er wordt ook gewerkt: de 1e case bij Mantje Lifestylestores. Een enorme winkel met een nog groter assortiment. Begonnen als schoenenwinkel in 1928 en nu uitgegroeid tot totaalleverancier van outdoor / lifestylewinkel. Je vindt er alles voor mannen, vrouwen, kinderen – jong en oud. Met merken als… tja, welke niet?

Mantje is een familiebedrijf waarbij zorg voor het milieu, duurzaamheid en persoonlijke benadering heel hoog in het vaandel staan. Opvallend is hun expertise en passie voor het vak. Met in house podoloog [uitspraak: poo-doo-loog).

Ze zijn heel actief met diverse marketingactiviteiten en -campagnes, maar hoe krijgen ze hier structuur in met de juiste focus.

Wat kan er misschien beter, om te zorgen dat bezoekers vaker terugkomen? Een mooie uitdaging waar onze club professionals in 4 teams direct zijn tanden in zet.

Veel praktische tips gegeven, waarbij het essentieel is terug te gaan naar de basis. Wat is het DNA van Mantje? Wat is de missie en visie? En hoe laten ze dat in elke fase van de customer journey zien?

Er zijn veel losse elementen, die beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Het DNA moet in alle aspecten in de bedrijfsvoering en in de customer touch points zichtbaar en voelbaar zijn.

Mooi dat in de sparring momenten bij de teams de marketingkreten in vol jargon over de tafel gaan, maar in de presentatie naar ‘de klant’ het heel praktisch wordt gepresenteerd. Zo hoort het. Zij moeten het gaan doen. Zij moeten snappen welke stappen ze concreet kunnen zetten.

De dag wordt afgesloten met een heerlijk diner bij Strandpaviljoen Paal 17 (where else?).

Onee, we hadden nog de ‘after-party’ met gitaarmuziek en diepgaande gesprekken. Hoe lang kenden we elkaar al?

Dag 2

Zaterdag begon met een fietstocht naar het strand voor een yoga-sessie door Lauri Brons, naast yogadocente, professional singer, mindfulnesstrainer terug van ‘de overkant’ nu weer op Texel.

Voor de die-hards een duik in de golven.

Ontbijtje en op pad. Rondleiding door Staatsbosbeheer naar De Eendenkooi. Nee, geen fijne broedplaats waar een verscheidenheid aan eenden te zien is (hoe naïef kun je zijn? Niet ingelezen…) maar een plek waar in de 17e eeuw en zelfs tot ca 20 jaar geleden nog eenden werden gevangen door ze met voer en een kooikerhondje de pijp in te lokken, waar ze met hulp van de kooiker de pijp uit gingen. Soms wil je niet weten waar bepaalde spreekwoorden vandaan komen.

Oud-kooiker, nu boswachter en meester verteller Edwin, vertelt ons zo vol vuur over dit fenomeen en over alles wat we onderweg tegenkomen aan bomen, planten en beestjes, dat

we heel dapper afspreken zondag vóór aanvang van het programma (rond zonsopgang) met hem de Sluftervallei in te gaan.

Na de picnic (proosten met Cava!, gewoon, omdat het kan) met uitzicht op de Sluftervallei, is het weer tijd voor wat serieuze zaken. We gaan naar gin- en likeurenstokerij Stokerij Texel voor Case nr. 2. Wederom een gepassioneerd ondernemersverhaal én even proeven natuurlijk van het TX bier.

Over Ginfluencers, TV-koks en andere branding experience

De case gaat echter over de gin. Ambachtelijk gemaakt met oa Texels graan.

De vraag aan de marketeers: hoe bereiken we meer mensen ‘van de overkant’ (de vaste-landers). Hoe zorgen we dat mensen die misschien nooit op Texel zijn geweest onze TX Gin willen drinken?

Hier duiken we in de wereld van branding, experience, Ginfluencers en TV-koks en ja, toch die proefflesjes om de social hippe, urban vrouw te bereiken. Dat kan door postcodesegmentatie, maar vooral willen we haar online aanspreken. Hoe leuk is het om met je vrienden een Gin-thuisproeverij te organiseren.

Volledig advies tot en met een geheel uitgewerkt storyboard voor hun nieuwe website. De klant komt uit de TV wereld, dus die weet een gevoel in beeld om te zetten. We hebben er het volste vertrouwen in.

Follow-up van de twee cases doet Eigenwijze Evenementen. Leuk om de terugkoppeling te krijgen op onze inspanningen.

Story telling en Indonesische haute cuisine

Het programma zit lekker vol. We hebben het gevoel al een week op Texel te zijn. Tof!

Hup, terug naar de huisjes, change of clothes (of in ieder geval een deo’tje- want we hebben net 40 km gefietst!).

Er staat ons een avond vol story telling te wachten in restaurant LvY Indonesia by Anneke’s Kitchen, van Anneke Pahlevy en partner Menno.

Bij elke gang een verhaal over de eilanden van Indonesië en Anneke’s omzwervingen via Amerika en Canada. Geen Nasi goreng maar een verrassingsmenu (met thee-arrangement), waar Anneke een persoonlijk thema en verhaal aan verbindt. Achter elk ingrediënt, over elke wijze van presenteren is een verhaal.

En dat proef je!

Geen gitaarmuziek die avond, wel diepgaande gesprekken, maar in kleiner comité; iedere groep in zijn/haar eigen huisje. Of alleen met je roomy. De volgende dag vroeg op voor boswachter Edwin. Bagage al ingepakt, want we gaan weer huiswaarts. Maar eerst de prachtige wandeling.

Hoe geef ik dit weer? Te veel te vertellen. Ga zelf met boswachter Edwin een wandeling maken in de Sluftervallei dat weet je wat ik bedoel.

En dan … naar huis. Er hangt iets in de lucht. We gissen naar het verrassende slot. Dat krijg je als het weekend georganiseerd wordt door (en voor) marketeers samen met Eigenwijze Evenementen. Op eigen wijze naar huis.

Het busje rijdt niet (in de file) naar de boot richting Den Helder. We worden gedropt in de haven Oudeschild voor de overtocht in een snelle boot – via de zeehondjesbaai. Cool!

Had ik een vooruitziende blik (of zet ik gewoon alles op de foto? Tja, als zichtbaarheid op social media je vak is…). Dit was het enige zeehondje dat we op de boot te zien kregen.

Maar wat een heerlijk boottochtje.

Mooi einde van een geweldig inspirerend weekend Texel, een supertof DeMeter-weekend.

Heerlijk sparren met vakgenoten, geweldige combi van werk & pleasure op het prachtige en weer heel verrassendeTexel. Onbezorgd genieten door de strakke (doch zeer vriendelijke) regie door Miranda en Hans Peter van Eigenwijze Evenementen. DeMeter, dank voor de uitnodiging. Count me in voor de volgende trip.

Over Trudy Pannekeet:

Trudy Pannekeet adviseert ondernemers hoe ze online beter zichtbaar kunnen worden zodat ze meer leuke klanten aantrekken zonder koude acquisitie te hoeven doen.

Zij geeft LinkedIn Marketing trainingen (1-op-1 en incompany). En ze begeleidt ondernemers als business coach met haar Marketingcoachingstraject Spring Eruit!

Zij is auteur van het LinkedIn marketing boek Spring eruit met LinkedIn, een praktisch en zeer volledige gebruikershandleiding met veel marketing inspiratie voor professionals.

Trudy heeft jarenlang ervaring als Marketing Communicatie Manager. Werkte als marketeer nauw samen met sales bij o.a. Sanoma en Mattel en was verantwoordelijk voor merken als Gucci parfums, Puma, Barbie, Fisher-Price, etc. Daarna maakte Trudy de overstap naar de biologische voeding en werkte ze 4 jaar als Marketing Communicatie Manager bij TerraSana Natuurvoeding. Sinds 5 jaar werkt ze als zelfstandig Social Media Marketing adviseur.

Neem contact op!

Vraag, opmerking of suggestie? laat het ons weten.