Op 26 januari 2017 was het zover. Het event over de Toekomst van Marketing vond plaats bij SRM in Amsterdam. SRM is hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, online marketing, marketingcommunicatie en communicatie. Voor DeMeter een unieke locatie. DeMeter is namelijk ontstaan uit een clubje afgestudeerden van SRM op het gebied van DM.

Marlous Spaven, voorzitter van DeMeter, heette iedereen van harte welkom en bedankte alle sponsoren voor het mogelijk maken van dit event. Ook werd SRM bedankt voor het beschikbaar stellen van hun locatie. Marlous introduceerde Ewout Jansen, comedian en dagvoorzitter.

Martin de Boer, Corendon 

Martin is Directeur Marketing voor Corendon Group. Hij begint zijn presentatie met uitleg over hoe het bedrijf is ontstaan en welke merken er onder vallen. GOfun is een van de merken gericht op de jongeren tussen de 16 en 26 jaar. Een moeilijk te bereiken doelgroep. Ze hebben geen e-mailadres, kijken niet naar RTL-programma’s en vinden het een straf om een voetbalwedstrijd te volgen. Alles is Mobile first. Communicatie gaat via Facebook Messenger, snapchat, Instagram en WhatsApp. Wel weten ze alles van Netflix.

Deze doelgroep bereikt Corendon via bannering online op mobiel, via scholen en universiteiten en alles eromheen. Daarnaast is entertainment heel belangrijk. Zeker op vakanties. Vakantie moet een experience zijn. Daarom is Corendon een exclusieve samenwerking aangegaan met de Nederlandse populaire rapgroep Broederliefde. Wat deze doelgroep verder belangrijk vindt en hoe influencers hierbij een rol spelen, lees je in zijn presentatie.

Bart Fussel, Oxyma

Bart is medeoprichter en CEO van aFrogleap, onderdeel van Oxyma. Alle apparaten worden in de toekomst met elkaar gelinkt. Silo’s waar je nu mee vecht, bestaan niet meer. Alles gaat samenwerken door Artificial Intelligence (intelligentie door machines). Loopt een afspraak uit dan wordt dit automatisch doorgegeven aan je volgende afspraak. Dat hoef je niet meer zelf te doen. Data is hierbij superbelangrijk.

Hij verwacht dat in 2025 AI zo slim is als de mens in doen en laten. Het gaat heel snel en is niet meer te stoppen. Wil je een reis boeken dan hoef je dat alleen te zeggen en je robots doen de rest. Zij kennen jouw vakantiewensen en gaan op zoek naar het beste aanbod. Maar wat is dan de waarde nog van een merk als KLM? Bart geeft aan dat we veel weten maar we weten niet wat we niet weten. Een computer die slimmer is dan jij. Your goal is to be less wrong. Meer weten over wat er kan gebeuren bij het combineren van data en algoritmes vind je in zijn presentatie.

Marjolijn Blok, MissieMarketing 

‘Goede marketing wordt relevanter dan ooit’ volgens Marjolein. Ze gaf aan hoe het speelveld van de marketeer extremer en complexer is geworden. Waar vroeger nog de focus lag op het product, het merk of de klant, is nu de focus op ervaring aan de orde van de dag. Maar wat moet de rol van de marketeer dan zijn? Marjolein verwacht een regierol, die de context gaat managen. Meer een aanjagersfunctie en faciliteren, dan zelf de volledige controle in handen houden. Dat komt omdat marketing iets is geworden van iedereen. Zelfs je klanten doen het. Dit zorgt tegelijk voor een paradox: regie voeren versus loslaten.

Hoe je je marketingorganisatie erop in kunt richten? In elk geval niet hiërarchisch, maar agile georganiseerd is ook niet altijd de oplossing. Dit past niet altijd goed binnen de gehele organisatie. Marjolein is dan ook fan van de hybride vorm: tijdelijke teams die expertisegedreven zijn en vraaggestuurd te werk gaan. Haar tip aan de marketeer van de toekomst: wees bewust, pak je rol als vernieuwer, begin klein en zorg dat je het speelveld kunt managen! Meer informatie vind je in haar presentatie.

Gonneke Gros, Philips Lighting 

Na de pauze luisteren we naar Gonneke Gros van Philips Lighting. Zij legt uit hoe retailers meer data uit winkelend publiek kunnen halen en gerichte marketingacties in kunnen zetten met Indoor

Positioning. Met dit systeem kun je via ledverlichting data genereren voor promoties met fast moving consumer goods. De promoties die mogelijk zijn, zijn

  • Aanbiedingen op basis van locaties
  • Gepersonaliseerde aanbiedingen
  • Suggesties (omdat je brood in je winkelmand hebt, krijg je een aanbieding van boter)
  • Gamification

Benieuwd naar deze technologie en het onderzoek naar het gebruik van retail-apps in de winkels van Carrefour? Lees dan haar presentatie. Of lees haar whitepaper.

David van Damme, Bunq 

David van Damme van Bunq opent met een filmpje van klanten over het gemak van Bunq. Het filmpje laat een positieve relatie zien met de gebruikers. Bunq doet alles om het leven van de eindgebruiker te vergemakkelijken.

David vertelt dat in de toekomst een transactie rijker is dan het bedrag alleen. Met een transactie gaat er veel data mee vanuit de betaler naar de ontvanger. Bijvoorbeeld een e-mailadres. Bunq is bijvoorbeeld een partnerschap aangegaan met Pathé. Klanten van Bunq kunnen bioscoopkaartjes direct afrekenen zonder tussenkomst van iDEAL. Pathé krijgt inzicht in de gegevens van de klant er de een-op-een relatie is opgebouwd. De klant is hierbij altijd in controle over het wel/niet delen van gegevens en vooral welke. Bunq voldoet hiermee aan de wet bescherming persoonsgegevens.

Vanuit het publiek kwam de vraag wat het verdienmodel is van Bunq omdat de rekening gratis is. David gaf aan dat Bunq niet verdient op particuliere klanten. De winst moet gemaakt worden uit de zakelijke klantenbase.

Jelle Drijver, Frankwatching 

Jelle was de keynotespreker en sloot de Toekomst van Marketing af door de spiegel van de dagelijkse praktijk voor te houden. Met verschillende vragen, tips én stof om over na te denken, zorgde hij voor een mooie dynamiek onder de marketeers. Een paar punten op een rij:

  • Omarm de mogelijkheden van de techniek. Zo wint bijvoorbeeld de podcast (weer) veel terrein en voorspelt Jelle een grote toekomst voor dit medium.
  • E-mail is dood onder jongeren! Ze geven het zelf aan. Marketeers moeten op zoek naar nieuwe kanalen voor deze doelgroep.
  • E-mail is tegelijk springlevend, kijkend naar de 25+’ers. De uitdaging zit hem in het zorgen voor relevantie.
  • Online –vooral in video’s- wordt er gebruikgemaakt van influencers en dat blijkt goed te werken onder jongeren.
  • Verras! Zorg dat je je klant iets geeft waarover ze praten (zonder dat het per se veel hoeft te kosten). Het beste kun je ze offline verrassen, want daar zit 100% van je doelgroep.
  • Laat mensen ‘mentaal kwispelen’. Ook al levert het niet direct extra euro’s op; maak mensen blij.
  • Zorg dat de ervaring gedeeld door de verwachting altijd groter of gelijk is aan 1.
  • Geef je klant aandacht.
  • Wil je weten waar je klant op zit te wachten? Vraag het ze gewoon!
  • Video zorgt voor veel contentmogelijkheden
  • Kijkend naar de toekomst worden chatbots steeds belangrijker. Straks stelt men in eigen huis een vraag aan ‘de chatbot’ en ontvang je het antwoord dat Google het meest relevant vindt. Als dat net zo gaat zoals nu in de browser, dan weten we wie als eerste genoemd wordt: de adverteerder. Voor meer tips en voorbeelden, zie de uitgebreide presentatie van Jelle.

Blog geschreven door: Marian Aarts

[huge_it_share]

 


De Video